Geschiedenis

Het ontstaan van Dieselroy

In 2001 kwam een Nissan Patrol binnen bij mijn broer ter reparatie…

De klant hoorde destijds een tik in de motor en hij liet zijn Patrol achter om een goede en juiste diagnose te laten stellen. We brachten de klant naar huis met door ons eigen (getunned) Golfje 1,9 turbo diesel.

De man zei onderweg:
“Wow! Kun je mijn patrol ook wat sterker maken?”

Na goede diagnose te stellen, kwamen we erachter dat de Patrol last had van een krukas poli die los was gelopen, de spiebaan was uit de krukas en de spie was nergens meer te bekennen.

De klant wilde dat we zijn hele motor goed en netjes gingen reviseren. Met de nodige modificaties om meer vermogen uit zijn ‘RD2800T’ motor te krijgen.

De motor was ongeveer 9 maanden later klaar, de krukas was hersteld en verder was de motor volledig opnieuw opgebouwd met diverse aanpassingen en modificaties, we hebben enkel wat tegenslagen gehad met de koppeling.

We hadden ook tegen de fabrikant gezegd;
“een beetje meer vermogen, haha“.

Maar dat beetje meer was uiteindelijk totaal dik
200KW geworden.

Ook een Front mount intercooler met aluminium radiator en 2,5 inch uitlaat.

De klant had ondertussen een Iveco bus gehuurd en vond dat veel prettiger rijden en hij vroeg of we zijn Patrol niet wilde overnemen!
(Deze Patrol hebben we nog in bezit).

Toen de Patrol klaar was om er een rondje mee te gaan rijden, werd ik en mijn broer helemaal verliefd op de Patrol, het rijdt zo geweldig en waanzinnig fijn!

We hadden er veel lol in en zeiden tegen elkaar, nu kunnen we mooi de auto’s van klanten zelf voortaan transporteren. Er kwam een nieuwe auto ambulance die ik overigens nu nog steeds in bezit heb.

Uiteindelijk wilde ik nog van alles aan de Patrol veranderen zoals;
wielen, bullbar, site bar, zonneklep ect. Ik vondt destijds maar weinig onderdelen van de Patrol en ik heb toen complete Patrols gekocht om te gebruiken voor onderdelen.

Ik kocht ze destijds ook met kapotte motoren, maar deze waren soms te mooi om alleen te gebruiken voor onderdelen. Kortom zo heb ik in al die jaren wel een aantal mooie exemplaren verzameld, ze waren ook te mooi om te verkopen. Ondertussen heb ik ze uit heel Europa vandaan gehaald. Door de jaren heen heb ik gigantisch veel onderdelen bij elkaar verzameld.

Forum opgericht samen met een mede-Patrol liefhebber en onze eerste meetings konden georganiseerd worden. Dit forum is jammer genoeg door de jaren heen een beetje dood gebloeid.

Zo heeft mijn broer door de jaren heen een sterke Y61 2800 TD6 en ZD30 gebouwd voor ons zelf. Ook enkele jaren lang is hij bezig geweest om het warme start probleem van de Y61 2800 TD6 te kunnen oplossen en dit is perfect gelukt met zeer goede resultaten!

Ik zelf ben expert op het gebied van gebruikte onderdelen, ook zeer veel nieuwe onderdelen zijn op voorraad.

Tot op de dag van vandaag ben ik er nog steeds elke dag druk mee bezig naast mijn vaste baan.
Het is voor mij echt een uit de hand gelopen verzameling/hobby.

Ik kan er uren en dagen over praten,
“de Patrol zit echt in ons bloed!”